Ik verzamel heel wat gezondheidsdata met mijn Apple Watch en allerlei apps. Super interessant om daar regelmatig eens naar te kijken, vooral in periodes waarin ik zelf iets probeer te veranderen (gewicht verliezen, meer water drinken,…) of dat er iets veranderd waar ik zelf geen controle over heb. De afgelopen negen maanden zijn dus een ideale periode om op terug te blikken. Want die zwangerschap heeft heel wat – euhm – onregelmatigheden veroorzaakt.


Vorige week schreef ik al een blogpost over hoe en welke gegevens ik verzamel in Health op mijn iPhone. Dit is het tweede en laatste deel in een minireeks over gezondheidsdata, waarin ik dieper inga op de data die ik verzamelde tijdens mijn zwangerschap.


Gewicht

Het meest frustrerende van al is dat ik in januari – na twee jaar bewuster eten en sporten – perfect op gewicht zat. Maar echt perfect, hé! Negen maanden later zit ik daar 25 kilogram boven (27, om eerlijk te zijn, maar ik rond af naar beneden), en op mijn hoogste gewicht ooit. Ergens is dat logisch natuurlijk. Een groot deel van dat gewicht is baby, vocht en andere zwangerschapsdingen – maar niet alles.

Gezondheidsdata zwangerschap - Gewicht

Ik ben benieuwd in hoeverre bovenstaande grafiek gaat veranderen in de eerste dagen na de bevalling en hoe hard ik in de komende maanden nog ga moeten werken om de rest er af te krijgen.


Calorieën en water

Ik had gelezen dat het beter is om te veel te eten tijdens een zwangerschap dan te weinig. Om die reden ben ik begin dit jaar gestopt met calorieën te tellen (wetende dat dat een gevaarlijk spelletje kan zijn als je er te ver in gaat). Ik eet gewoon wanneer ik honger heb. En aangezien dat de laatste maanden steeds vaker voorkomt, verklaart dat waarschijnlijk voor een groot deel dat extra gewicht.

Gezondheidsdata zwangerschap - Water

Voldoende water drinken is nóg belangrijker als je zwanger bent. Toen ik begin juli vol trots verkondigde dat ik elke dag minstens een liter water drink en ik van de vroedvrouw de repliek kreeg dat anderhalve liter beter zou zijn, verhoogde ik mijn doel. (In de grafiek zie je heel duidelijk dat ik vanaf juli meer ben beginnen drinken.)

Ik had ook gewoon vaker dorst, want met die warme zomer begon ik al bij de minste inspanning te zweten. Ondraaglijke temperaturen voor hoogzwangere vrouwen: alles boven de 15°C.


Lichaamstemperatuur

Februari en maart waren de lastigste maanden van het eerste trimester. Ik ben niet misselijk geweest, maar ik voelde wel dat mijn lichaam aan het worstelen was met de nieuwe situatie. Ik warmde op (letterlijk) met ongeveer 0,5° tot 1° gedurende een periode van vier maanden. In juni stabiliseerde mijn lichaamstemperatuur weer en sindsdien zit ik terug rond die vertrouwde 34°.

Gezondheidsdata zwangerschap - Lichaamstemperatuur

Ik heb het ook nog nooit in mijn leven zo warm gehad. Nu ben ik degene die Thomas opwarmt in een koud bed, terwijl dat altijd andersom is geweest. Wel handig, want ik heb niet veel moeten uitgeven aan zwangerschapskledij. Ik heb alleen maar t-shirts en broeken gekocht, en geen truien of jas. Helaas is het een stuk moeilijker om af te koelen dan om op te warmen.


Stappen en actieve minuten

Het werd week na week moeilijker om ver te wandelen. Zelfs naar de Delhaize gaan aan de overkant van de straat lukt niet meer zonder rugpijn. Maar fietsen lukt perfect, en pijnloos. Ik ben naar het werk blijven fietsen tot vlak voor mijn zwangerschapsverlof. De tien minuten wandelen naar het station heb ik in de laatste drie maanden wel vervangen door twee minuten op de fiets. Ook als ik me door de stad beweeg, doe ik dat met een Vélo in plaats van te voet.

Gezondheidsdata zwangerschap - Stappen

Gezondheidsdata zwangerschap - Actieve minuten

Op de grafiek zie je zeer duidelijk dat ik op een gegeven moment veel minder ben beginnen wandelen. Vanaf juni staan er ook veel minder actieve minuten op mijn palmares (dat groene cirkeltje waar ik het vorige week over had). Ookal fietste ik nog naar het werk, ik deed dat zo op ’t gemak dat mijn Apple Watch mijn fietstochtjes niet meer onder ‘actief’ rekende.


Hartslag

Als ik mijn harstlag bekijk, zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen zwanger en niet zwanger. Hij ligt zelfs een beetje lager, terwijl ik net het omgekeerde had verwacht. Die lagere hartslag kan waarschijnlijk wel verklaard worden door het feit dat ik een stuk minder gefietst heb. De paar keer dat ik toch op mijn fiets sprong, hield ik mijn hartslag bewust laag, in zone 1 en 2.

Gezondheidsdata zwangerschap - Hartslag


Slaappatroon

In de post van vorige week gaf ik aan dat ik niet weet hoe betrouwbaar de metingen van Pillow zijn. Met die app track ik mijn slaappatroon door mijn iPhone onder mijn kussen te leggen. Maar erg nauwkeurig kan dat niet zijn, denk ik dan. Daarom heb ik bij wijze van test mijn Apple Watch de afgelopen week ook ’s nachts aan mijn pols gelaten. Ik hoop dat de data dan iets betrouwbaarder is.

Gezondheidsdata zwangerschap - Slaap (week)

De verschillen tussen voor en na zijn redelijk groot. Waar ik eerst ongeveer 70% van de tijd die ik doorbracht in bed ook effectief sliep, slaap ik nu nog maar 40% tot 50% van de tijd. Ik word regelmatig wakker, slaap heel oppervlakkig en geraak zelden in een diepe slaap verzeild.

De vraag is nu: is mijn Apple Watch misschien té gevoelig? Maar ik vrees van niet. Ik weet dat ik slecht slaap. Ik lig de hele nacht te woelen en te draaien omdat die buik in de weg zit en ik daardoor maar twee posities kan aannemen: op mijn linkerzij of op mijn rechterzij. En net omdat ik niet op mijn buik of rug kan liggen, krijg ik zeer in mijn heupen/bekken, waardoor ik dan weer regelmatig wakker word. Benieuwd of een babyvrije buik voor een betere nachtrust zorgt. Niet dat ik verwacht in de komende maanden veel te kunnen slapen, maar als ik al wat dieper kan slapen voor een paar uurtjes, ben ik al content.


Al wat me nu nog te doen staat is wachten. Wachten tot onze kleine er is en ik tussen de pampers en de papflesjes door (hopelijk) weer wat aan mijn lijf kan werken. Wachten tot ik weer kan genieten van het niet zwanger zijn. Hopelijk slaap ik een stuk beter als ik weer op mijn buik kan gaan liggen, en hopelijk heeft een babyloze buik zo’n grote impact op mijn gewicht dat ik er verder niets meer aan hoef te doen. Maar dat is ijdele hoop, vrees ik. Misschien schrijf ik ooit nog eens een vervolg op deze reeks: een vergelijking tussen voor en na de bevalling.

Mochten er hier mama’s meelezen: ik ben ook wel eens benieuwd wat voor invloed zo’n zwangerschap had op jullie lijf. Want dat is voor iedereen anders. Laat gerust een reactie achter, ik lees ze met plezier!