Cijfertjes, I love ‘em! Data verzamelen en analyseren kan zó verslavend zijn, zeker als het gaat om gegevens over mijn eigen lijf. Niet dat ik hier ga beginnen met “Ik ben Mirthe en ik heb een probleem,” maar ik ben me er wel van bewust dat ik redelijk ver ga in het bijhouden van gezondheidsdata.

Het is allemaal de schuld van de technologie. Er hangt de hele dag door een Apple Watch rond mijn pols die data verzamelt en doorstuurt naar mijn iPhone. Door de Health app te openen (toegegeven, ik doe dat soms meerdere keren per dag) weet ik hoeveel stappen ik heb gezet, of ik voldoende bewogen heb en of mijn hartslag niet te hoog was. Maar mijn Apple Watch kan onmogelijk weten hoe het zit met mijn gewicht of mijn lichaamstemperatuur, dus voeg ik nóg meer data toe met de hulp van andere apps en smart devices die de link leggen met Health.


Omdat deze post wat lang begon te worden (ik kan eeuwig doordraven over gezondheidsdata), heb ik hem opgesplitst in twee delen. In het eerste deel leg ik uit welke gegevens ik verzamel en hoe ik dat doe. In deel 2 ga ik dieper in op de data die ik verzamelde tijdens mijn zwangerschap – een hele interessante periode om onder de loep te nemen, want de grafieken hebben rare dingen gedaan in de voorbije negen maanden.


De Apple Watch en de cirkeltjes

Omdat mijn Apple Watch constant rond mijn pols hangt (behalve ’s nachts) en Apple de hard- en software jaar na jaar blijft optimaliseren aan de hand van uitgebreide tests in een eigen gezondheidslabo, beschouw ik de data die er uit voortkomt als zeer betrouwbaar. De uitslag van een hartslagmeting durf ik al eens met een korrel zout nemen, maar als het gaat over activity tracking, staat de technologie echt wel op punt. De app die ik het meest gebruik is dan ook de Activity app, of de befaamde cirkeltjes. Het zijn er drie en ze houden me op de hoogte van:

  • Actieve calorieën (het roze cirkeltje): energie die ik doorheen de dag verbruik door te bewegen. Passieve calorieën worden ook bijgehouden, maar hebben geen invloed op dat cirkeltje.
  • Actieve minuten (het groene cirkeltje): workouts zoals wandelen, fietsen, zwemmen,… Actieve minuten worden geregistreerd aan de hand van mijn hartslag, dus als ik serieus zit te stressen of trappen doe, kan dat ook al eens tellen.
  • Staan (het blauwe cirkeltje): het aantal uren waarin ik minstens één minuut lang rechtstond. Goed voor de bloeddoorstroming, ’t schijnt.

Uiteraard is het de bedoeling dat je die cirkeltjes elke dag rond krijgt. In mijn geval wil dat zeggen: 300 actieve calorieën (het enige doel dat je zelf kan instellen), 30 actieve minuten en gedurende 12 uren minstens een minuutje rechtstaan. Het groene cirkeltje is voor mij vaak het moeilijkste. Sinds ergens in mei (rond de vijf maanden zwangerschap) krijg ik het niet meer rond. Vanaf half oktober wil ik daar weer verandering in brengen, en gaat ook dat caloriedoel weer omhoog naar 400 calorieën per dag.

De Activity app op iPhone

Het is een verslavende gimmick die werkt voor een perfectionist zoals ik. Als ik elke dag van de maand het roze cirkeltje vol krijg, verdien ik een exclusieve badge voor die maand. En mijn meest gegeerde badge is de longest move streak, die ik na 8 maanden streaken ben kwijtgeraakt wegens een kapotte iPhone en een data-overdracht die is misgelopen.

Ik daag mezelf constant uit en ik vind dat stiekem de maks.


Speciale apps en slimme weegschalen

Er zijn ontelbaar veel apps en smart devices die data kunnen verzamelen en doorsluizen naar Health. Ik gebruik er een aantal om nog een beter zicht te krijgen op mijn lijf. Volgende gegevens komen op die manier op mijn iPhone terecht:

  • Lichaamstemperatuur: ik steek elke ochtend een doodgewone digitale thermometer onder mijn arm en noteer het resultaat rechtstreeks in de Health app.
  • Gewicht & vetpercentage: nadat ik een douche heb genomen, ga ik op onze slimme weegschaal staan. Die registreert zowel mijn gewicht als het vetpercentage. De weegschaal heeft een eigen app, maar die gebruik ik alleen maar om de data binnen te halen op mijn iPhone.
  • Calorieën: tijdens mijn zwangerschap ben ik er even mee gestopt, maar normaal gezien log ik alles wat ik eet in Lifesum. Zo weet ik of ik gezond bezig ben. Ik kijk dan vooral naar het totaal aantal calorieën en de verdeling koolhydraten/proteinen/vetten.
  • Water: als ik een glas water heb gedronken, zet ik dat ook in Lifesum of rechtstreeks in de Health app. Doel: 1,5 liter per dag.
  • Slaappatroon: ’s nachts ligt mijn iPhone onder mijn kussen en staat Pillow aan. Die app trackt mijn slaappatroon aan de hand van beweging en geluid.

De Health app op mijn iPhone is een dagboek over mijn lijf, waar al twee jaar lang dagelijks in geschreven wordt. Ik vind het enorm interessant om de data te bekijken en te analyseren.

Volgende week: mijn zwangerschap in cijfers.

Sidenote

Ik heb geen idee hoe betrouwbaar onze weegschaal is en in hoeverre ik kan afgaan op wat Pillow me vertelt. Ik kan zelfs niet met absolute zekerheid zeggen dat de data die ik verzamel correct is. Daarom focus ik niet op de individuele datapunten, maar op trends. Ik schiet niet meteen in paniek als mijn lichaamstemperatuur eens een halve graad hoger ligt, of als de weegschaal me laat weten dat ik in één dag tijd een kilogram bijgekomen ben. Die toestellen hebben ook wel eens hun kuren en door naar de grote lijnen te kijken, krijg ik een veel beter beeld van wat er gaande is.