Al sinds de dag dat ik weet dat ik zwanger ben, pas ik de don’t Google it tactiek toe. Het internet staat vol met verhalen en meningen over zwanger zijn, en de subjectieve aard daarvan maakt het net zo gevaarlijk. Ik lig liever niet wakker van wat er allemaal mis kan gaan nu ik nog enigszins kan slapen.

Begrijp me niet verkeerd, ik informeer me wel. Mijn mama blijkt een zeer betrouwbare en waardevolle bron van informatie te zijn. Als zij me vertelt dat ze geen last had van ochtendmisselijkheid, dan ga ik me daar ook geen zorgen over maken. (Terecht, zo blijkt.) De gynaecologe is mijn tweede bron. “Wast uw groentjes goed,” zei ze. En zo geschiedde.

Maar ik had ook nood aan info die los staat van de ervaringen van mijn mama en het advies van de gynaecologe. Als er mij gezegd wordt dat ik geen alcohol mag drinken en best geen sushi eet, dan wil ik weten waarom, en of die reden eigenlijk wel gegrond is. Feiten en cijfers waar ik me op kan baseren om verstandige beslissingen te maken dus. En die vond ik in Expecting Better.

Daarin verzamelt Emily Oster heel wat materiaal uit allerlei studies. Ze zoekt steeds naar de meest betrouwbare bron en analyseert de beschikbare data in haar boek. Aan het einde van elk hoofdstuk geeft ze een korte samenvatting van haar bevindingen. Dit is haar conclusie over alcohol drinken als je zwanger bent:

“There is no evidence that light drinking during pregnancy negatively impacts your baby. This means: up to one drink a day in the second and third trimester; 1 to 2 drinks a week in the first trimester; and no vodka shots (speed matters!). Heavier drinking has negative impacts, especially in the range of four or five drinks at a time.”

Ik drink bijna nooit, dus moet ik me al zeker geen zorgen maken als ik eens een glaasje champagne drink. Hetzelfde met sushi trouwens: het risico dat je er ziek van wordt verhoogt niet tijdens de zwangerschap. Zolang je ‘betrouwbare’ sushi eet, is het allemaal best oké.

Er wordt nogal veel advies gegeven aan zwangere vrouwen, en dat advies blijkt niet altijd terecht te zijn. Ik vond dit boek net zo geweldig omdat ik nu weet dat ik me geen zorgen hoef te maken over alcohol, sushi of sporten, maar dat groentjes wassen wel de moeite loont. En dat had ik nodig, want zo kan ik tenminste prioriteiten stellen in waar ik me zorgen over maak.

There are currently no comments.